Omdat ik gedurende mijn tijd hier in New York een grote museum-bezoek-lijst had, maar ook continue een peuter in draagzak of buggy mee op sleeptouw, bereidde ik mijn bezoeken goed voor. Niet alleen wat openbaar vervoer betreft (wat weer een verhaal apart is), maar ook aangaande de voorzieningen van het museum. En zo ploos ik heel wat museumwebsites na op zoek naar informatie. Ik probeerde antwoord te vinden op vragen als: welke ingang is het meest buggy-vriendelijk, is er een verschoontafel aanwezig, zijn er speciale activiteiten voor families met jonge kinderen en mogen kinderen überhaupt naar binnen (bij sommige musea niet het geval!)? Al surfend kwam ik erachter hoe goed onze Amerikaanse collega's zijn in het vooraf informeren van hun bezoekers. En ontdekte ik het fenomeen 'Social Guide' of 'Social Story'. Dit is een van de website te downloaden pdf met daarin een beschrijving van een gemiddeld museumbezoek en precies de antwoorden op de vragen die ik had. Soms waren deze Social Guides speciaal bedoeld voor bezoekers met een ontwikkelingsachterstand of uit het autisme spectrum, om het bezoek samen te kunnen voorbereiden. Maar niet altijd. En ik maakte dankbaar gebruik van deze voorziening. Meestal was de Social Guide te vinden via Plan je bezoek > Toegankelijkheid (als je dat kopje nog niet op je website hebt staan is er echt werk aan de winkel). Een overzicht van verschillende Social Guides:
0 Comments
Vorige week bezochten mijn 18 maanden oude dochter en ik het Children’s Museum of the Arts in NYC. Wat een gave plek. Zoveel te maken en uitproberen voor (jonge) kinderen, van schilderijen tot stopmotionfilmpjes en kleikunstwerken tot muziekstukken; en dat onder fantastische begeleiding. Wat ik nog nooit eerder in een (kinder)museum had gezien, maar een fantastisch idee vond, was de aanwezigheid van een stilteruimte. Vesper zag dit hoekje, zei “bapen” (slapen) en ging op het bankje liggen; benen gebogen, handen op de borst en starend naar het plafond. Na een paar minuten konden we weer door. Dat is nog eens goed interior design. Bij mijn weten kan ze nog niet lezen in ieder geval. En blijkbaar had zij, tussen al het ontdekken en maken door, ook echt behoefte aan een momentje van rust. Zij maakte in ieder geval intuïtief en dankbaar gebruik van deze Quiet Room. @ Children's Museum of the Arts, New York https://cmany.org/ Wat mooi! Deze basisschool werkte samen met het Tenement Museum in New York en vroeg leerlingen een voorwerp te fotograferen en beschrijven dat hun familiegeschiedenis illustreert. Deze vraag leverde een uiteenlopende collectie verhalen en foto’s op over o.m. Japans houtsnijwerk, Joodse bakrecepten en Zwitserse sjaals. Samen vormden deze objecten en verhalen een tentoonstelling aan het hek van het schoolplein. Zo legde het project niet alleen verbindingen tussen klasgenoten en hun families, maar ook met buurtbewoners en passanten. Buurtbewoners werden ook uitgenodigd hun eigen verhalen toe te voegen. Het Tenement Museum in New York vertelt de verhalen van verschillende Amerikaanse families en maakt zo de geschiedenis van immigratie en tolerantie inzichtelijk. @ Primary School 39, Park Slope, Brooklyn, New York https://www.tenement.org |
over dit blogEen verzameling korte schrijfsels naar aanleiding van inspirerende dingen, gespot bij musea in binnen- en buitenland. ArchievenCategorieën |